Besplatno isprobajte Toyotu Cjenici i katalozi E-novosti Sastavite svoju Toyotu Moja Toyota

Intervju

Didier Leroy

Dosadašnji čelnik TME može postati prvi izvršni potpredsjednik Toyote koji nije Japanac.

Kada je Toyota Motor Corporation zaposlila Didiera Leroya u svojim europskim redovima, moglo se čuti kako neće moći napraviti mnogo kao stranac u najvećem proizvođaču automobila na svijetu. Međutim, od početka travnja Leroy u potpunosti nadzire planiranje, proizvodnju i prodaju Toyota vozila za čak pola svijeta.
„Rekli su mi nešto poput – molim!?“, istaknuo je 57-godišnji Francuz Didier Leroy u zadnjem intervjuu u Toyotinoj europskoj središnjici u Briselu, prisjećajući se reakcija poznanika i kolega kada je prihvatio posao u japanskom proizvođaču automobila, sada već daleke 1998. godine.
„Ideš u Toyotu? Znaš li da je to japanska kompanija? Nikada nećeš imati neku veću odgovornost u njihovim redovima“, nastavio je Leroy u istom tonu sa smiješkom na licu. 
S druge strane, u lipnju ove godine dioničari će glasati o imenovanju prethodnog čelnika Toyote Motor Europe u člana Upravnog odbora, čime bi Leroy mogao postati jedan od šest izvršnih potpredsjednika koji su po odgovornosti odmah ispod predsjednika Toyote Motor Corporation, gospodina Akia Toyode. Time bih Leroy ujedno postao prvi izvršni potpredsjednik Toyote koji nije Japanac, što u 77 godina dugoj povijesti kompanije označava bitnu promjenu koja je u tijesnoj utrci s njemačkom Volkswagen Grupom za zadržavanje titule najvećeg proizvođača automobila na svijetu.
„Kada pogledate japanske kompanije, još uvijek je vrlo teško doći do izvršnih pozicija ako ste stranac“, rekao je Christian Stadler, profesor poslovne ekonomije i menadžmenta na Sveučilištu Warwick u engleskom Coventryju. 
„Leroyova nominacija za izvršnog potpredsjednika je svakako dobra i pozitivna stvar za Japan, čija tržišta se vrlo brzo i globalno razvijaju“, nastavio je Stadler. Toyota, najveća japanska kompanija u segmentu proizvodnje, ovime može nagovijestiti mnogo šire promjene unutar zemlje. Prisjetimo se samo, Toyotinu odluku o povećanju prosječne radne plaće, primjerice, kasnije je kopirana i od strane drugih kompanija.
Strani direktori
Svega 2,1 % direktora u Nikkei japanskom indeksu koji sadržava 225 kompanija su stranci, prema istraživanju provedenom u 2014. godini. Za usporedbu, na rukovodećim pozicijama kompanija u drugim dijelovima svijeta, taj omjer stranih direktora je mnogo veći. Primjerice, samo u Velikoj Britaniji 33 % direktora su stranci, 8 % u SAD-u i 7,5 % u Indiji. 
Ako govorimo o vođenju najvećih japanskih kompanija, ta brojka je još manja. Toyotin domaći konkurent, Nissan, vođen je od strane Carlosa Ghosna (61), koji posjeduje tri putovnice – francusku, brazilsku i libanonsku, a ujedno je i čelni čovjek Renaulta. Nissanov Upravni odbor ima još tri člana koji nisu japanske nacionalnosti, dok Sony ima dva. Takeda Pharmaceutical u ovom je mjesecu promovirala Christophera Webera u izvršnog direktora, čineći istoga prvim čelnikom te najveće azijske farmaceutske tvrtke koji nije japanske nacionalnosti.
Dok je Leroy bio čelni čovjek Toyote Motor Europe, operativna dobit u tom tržišnom segmentu je porasla na 474 milijuna eura u prvih devet mjeseci prošle fiskalne godine, u odnosu na 116 milijuna eura na period iz 2011. godine. Prodajni volumen također je porastao za 10 % u odnosu na 2010. godinu, na ukupno 888.000 vozila u 2014. godini.
/
Osnovna načela
Tipičan europski bež šešir koji se nalazi na stoliću za kavu u uredu Leroya najbolje ilustrira njegovo umijeće kombiniranja poslovnih principa japanske kompanije, poznatih kao Toyota Way, s umjerenom dozom zapadno-europskog stila poslovanja.
Kada je Leroy postao čelni čovjek Toyotinog poslovanja u Europi, u 2010. godini, njegov prethodnik Shuhei Toyoda predao mu je spomenuti bež šešir s riječima na prednjoj strani "genchi genbutsu". U Toyota jeziku, ovo osnovno načelo se može prevesti kao: „idi na izvor problema i samostalno provjeri uzrok.
Jednostavna ideja posjeta proizvodnoj liniji kako bi u potpunosti shvatio proces proizvodnje je koncept upravljanja koji sada prakticiraju svi njegovi obožavatelji i nasljednici. S druge strane bež šešira piše: „radi što smatraš najispravnijim“, princip koji je Leroy podigao na još veću razinu pozivajući se na osnovno poslovno pravilo koje treba slijediti svaki zaposlenik: „Nemoj raditi kako bi impresionirao svog nadređenog, već radi što je najbolje za kompaniju.“
„Nemoj se mijenjati“
Iako opiranje odlukama nadređenog u jednoj japanskoj kompaniji može biti protumačeno vrlo negativno, isto je upravo u vrhu Leroyjevih 10 poslovnih pravila koje čuva na malenom A3 papiru, uvijek sa sobom u džepu košulje. Kaže kako mu je takav stav pomogao steći poštovanje u Toyoti, uključujući i od strane Akia Toyode, čiji djed je i osnovao kompaniju. 
„Uvijek sam mu govorio iskreno što sam mislio“, Leroy odgovara na upite o odnosu s čelnikom kompanije. Kada su se susreli tijekom ožujka, nakon što je Leroy nominiran za novu poziciju, Toyoda mu je prenio samo jednu molbu: „Nemoj se mijenjati.“
Rođen u malenom gradu Dechy na sjeveru Francuske, Leroy je u dva navrata promijenio svoju karijeru, prije nego što je počeo raditi za Toyotu. U svojoj 15. godini igrao je nogomet u Lilleu te sanjao o profesionalnoj nogometnoj karijeri, što je pokvarila ozljeda zgloba i usmjerila ga u daljnji život.
Njegov prvi posao, u dobi od 24 godine, bio je u Renaultu. Prihvatio je 18-mjesečni ugovor kao pripravnik na proizvodnoj liniji Renaultovog pogona u Douaiju, koja je proizvodila modele Renault 9 i Renault 10. U Renaultu se polako uspinjao po ljestvici odgovornosti, čime je s vremenom postao odgovoran za svu proizvodnju u pogonu Le Mans, te je bio vrlo blizak Ghosnu.
Kada je Toyota uspostavila proizvodnju automobila u Francuskoj, otišao je raditi za japanskog proizvođača. Tijekom jedne godine, Toyota je izgradila proizvodni pogon u blizini grada Valenciennes, gdje se od 2001. godine proizvodi Yaris.
Toyota izazov
Nešto toliko izazovno poput vođenja Toyotinog poslovanja u Japanu, Sjevernoj Americi, Europi i Africi Leroy neće biti novo iskustvo pošto je navikao na stalne izazove i testiranja. „Pomogao je Toyoti nadići izniman skepticizam da može profitabilno proizvoditi male automobile u zemlji poznatoj po snažnim radnim sindikatima“, rekao je Colin Hensley, konzultant koji je 15 godina radio za Toyotu Motor Europe.
Nešto aktualnije, morao je dokazati svoje stavove i umijeće oko vođenja Toyotine prodaje i marketinga u Europi mnogima koji su sumnjali u njegove sposobnosti, kao čovjeka iz menadžmenta koji je karijeru proveo blizu proizvodne linije.
„Čovjek koji svakodnevno dolazi u korporativnoj Toyota jakni, zasigurno s malo gela na uhu, mora iznimno raditi i dokazivati se kako bi uvjerio ostale da je dorastao izazovu“, navodi Hensley. „Njegovo podrijetlo je njegovo podrijetlo, te se nikako toga ne srami.“
Naša politika E-privatnosti

Kolačiče na našoj stranici koristimo kako bi vam osigurali bolju uslugu. Ako ste s time zadovoljni nastavite normalno koristiti ovu stranicu, ili saznajte kako upravljati kolačićima.