Besplatno isprobajte Toyotu Cjenici i katalozi E-novosti Sastavite svoju Toyotu Moja Toyota

Zašto Japanci

razmišljaju drugačije od nas?

Intervju: gospodin vodik, Katsuhike Hirose, šef Toyote za vozila na gorive ćelije

Toyota je predstavila serijsko vozilo za koje Japanci kažu da je važno poput Priusa - pionira među hibridnim vozilima. Mirai će biti jedan od ključnih modela za prodor automobila na gorive ćelije. Naš sugovornik je Katsuhike Hirose, koga zovu gospodin vodik.
Katsuhiko Hirose je čovjek koji svojim radom gleda u budućnost. Fizičar koji se već kao dijete uključivao u istraživanja o nuklearnoj fizici. Danas je voditelj Toyotinih istraživača za naprednu tehnologiju kod vozila koja pokreću gorive ćelije.
/
Elon Musk i mnogo drugi iz auto industrije uvjereni su da jedino električna vozila mogu riješiti probleme u prijevozu u budućnosti. Istina je, i Mirai ima elektromotor, ali ga pokreće vodik. Zašto ste se zapravo odlučili za tehnologiju gorivih ćelija, a ne za isključivo električno vozilo?
Za početak se trebamo vratiti u prošlost i pogledati model Prius. To je snažan hibrid. To znači da nema samo mali električni motor i start stop sustav koji pomaže kod ubrzavanja i potrošnje goriva, već ima električni motor koji može pokretati vozilo. Zato je na cestama već više od pet milijuna Priusa.
Ono što želim reći jest to, da je Toyota auto tvrtka koja razmišlja drugačije i gleda u budućnost. Ne proizvodimo vozila samo za danas, već i za sutra. Kada smo prije skoro dva desetljeća počeli prodavati Prius, među stručnjacima i vozačima bilo je puno nepovjerenja. Prius je više nego očigledno prošao test, pogledajte samo prodajne brojke. Isto to smatramo i za vozila na gorive ćelije. Mirai bi mogao imati isti učinak za auto industriju kao Prius, ali će biti potrebno još neko vrijeme, da se to i dokaže.
Ali ipak, kako odgovarate ocu Tesle Motors, Elonu Musku, koji je sa snažnim električnim vozilima osvojio dosta pristalica?
Ne slažem se s Muskom koji kritizira druge i kaže da će uspjeti samo potpuno električna vozila. Zašto će vozila na gorive ćelije biti uspješna u budućnosti? Da napunimo Mirai vodikom potrebne su nam tri minute, a ne nekoliko sati koliko je potrebno za električna vozila.
Električna vozila su zbog toga još uvijek tabu tema među vozačima. Vozačima smeta i to što moraju puniti baterije nakon svakih 200 ili 300 kilometara. Automobili na vodik mogu jednim punjenjem prijeći 500 kilometara. Ali naravno, mi i dalje razvijamo baterijska vozila. Imamo tvrtku koja razvija svoje baterije kako litij-ionske tako i nikal-metal hibridne baterije.
/
Limuzinu s četiri vrata pokreće elektromotor koji pokreće energija iz gorivih ćelija. Ova energija se dobiva reagiranjem vodika i kisika koji su smješteni u dva odvojena spremnika, a jedini nusproizvod je voda.
Kakve su performanse Mirai-a u usporedbi s električnim vozilima, ili čak Teslom S?
Mirai ima sve karakteristike električnog vozila, čak je i osjećaj u vožnji i ubrzanje jednaki. Zvuk motora je isti. Poput sportskih vozila, ponosi se vrlo niskim težištem i optimalno raspoređenom težinom. To smo postigli preraspoređivanje glavnih dijelova, kao što su sklop gorivih ćelija i dva spremnika za vodik na sredini dna vozila.
Dobro je poznato da je naš predsjednik, gospodin Toyoda, veliki ljubitelj sportskih vozila. Kada je isprobao Mirai, bio je oduševljen.
/
Snaga pogona je 114 kW (155 KS), a s jednim punjenjem može prijeći 483 km. Spremnik je pun za samo pet minuta. Ubrzanje od 0 do 96 km/h postiže za devet sekundi, a fleksibilnost pokazuje pri srednjoj brzini, jer od 40 do 65 km/h prođu samo tri sekunde.
Što je bio, sa stajališta tehnologije, najveći izazov u razvoju Toyote Mirai?
Bilo je puno izazova sa zajedničkim ciljem da se napravi vozilo koje će biti dovoljno moćno, a istovremeno su troškovi izrade trebali biti podnošljivi, što vrijedi i za maloprodajnu cijenu. Na prvom mjestu je bila sigurnost. Morali smo se pobrinuti da vodik nigdje ne curi.
Rješenje je prekid dovoda i sprječavanje skupljanja vodika u automobilu, što je malo vjerojatno. Mirai je izuzetno siguran automobil. Napravljen je tako da u slučaju sudara apsorbira energiju sudara preko više dijelova, i tako, bez obzira u koju stranu udari drugo vozilo, štiti gorive ćelije i spremnike za vodik.
Vrlo je važna izrada spremnika za vodik. Strukturu spremnika čine unakrsno isprepletena ugljična vlakna. Spremnike smo ojačali jer je vodik pod tlakom od 700 bara. U prošlim spremnicima je tlak iznosio 350 bara. Tako smo i produžili vrijeme vožnje jednim punjenjem. Istovremeno trebamo biti i izuzetno precizni, kod gorivih ćelija potrebno je sve isplanirati točno u milimetar.
Jeste li znali?

Iz vode dobivamo vodik koji čuvamo i koristimo za pokretanje gorivih ćelija. Tako dobivamo električnu energiju za pogon, a iz ispušnih cijevi, kao nusproizvod, vodu. Da bi dobili kilogram vodika elektrolizom, potrebno je osam kilograma vode i 162 megadžula energije. Vozila na gorive ćelije su danas barem još jednostruko učinkovitija od klasičnih motora s unutarnjim sagorijevanjem. Kilogram vodika je dovoljan za oko sto kilometara puta, a tržišna cijena vodika biće stvar svjetske politike. 


Nusproizvod vozila na gorive ćelije nije prljava čađa odnosno ugljični dioksid koji izaziva efekt staklenika, već vodena para. U Toyoti tvrde da je voda toliko čista da može piti, i da je za piće sigurnija od mlijeka. Za privatna vozila najbolja bi bila proizvodnja vodika elektrolizom, što znači da bi se struja za motor osiguravala iz obnovljivih izvora. Stručnjaci spominju i domaće solarne elektrane.

Kada možemo očekivati vozila na vodik na cestama u većem broju?
Počet ćemo s manjom proizvodnjom modela Mirai. S obzirom na to da godišnje u svijetu prodamo skoro 10 milijuna vozila, udio Mirai-a će u usporedbi s tim biti minimalan, kao i u usporedbi s hibridima, koje svake godine prodamo više od milijun.
Smatramo da će prodaja biti svake godine veća, jer je interes za vozilo izuzetan. Obično je potrebno barem pet godina, ako ne i deset, da se takvo vozilo ustali među kupcima. Pogledajmo hibride, prodajemo ih već 18 godina.
Kupci su konzervativni, tako da sličnu situaciju očekujemo i s vozilima na vodik. Korisnicima je važna i cijena. Ako kupimo telefon za nekoliko desetaka eura i pokvari se možemo ga baciti, međutim s automobilima je drugačije.
/
Mirai je opremljen sustavom TFCS koji ujedinjuje tehnologiju gorivih ćelija i hibridnu tehnologiju. Sustav nudi veću energetsku učinkovitost od motora s unutarnjim sagorijevanjem, bez emisije CO2 ili zagađivača tijekom vožnje, jednaku razinu udobnosti i autonomije kao kod vozila s benzinskim motorom, kao i vrijeme punjenja vodika koje traje oko svega tri minute.
Europa je vrlo privržena dizel motorima. Kako ćete uvjeriti Europljane da se odluče za vašu tehnologiju?
Najbolji način je probna vožnja.
Tehnologija vodika je vrlo skupa, skupa je i proizvodnja, a skupa je i izgradnja stanica za punjenje vodika.
Tehnologija vodika je visoka tehnologija. Ne slažem se da je ekstremno skupa, jer je malo već pojeftinila. Vodik koristimo već desetljećima, ne samo u auto industriji. To je vrlo dostupan izvor energije. U Toyoti smo primijenili brojne mjere kako bismo postigli cijenu koju Mirai ima danas. U dogledno vrijeme bi cijena vozila na gorive ćelije mogla biti izjednačena s cijenom modela sa suvremenim dizel agregatom.
/
Kućište Toyotinog sklopa gorivih ćelija je od nove termoplastične, ugljičnim vlaknima ojačane plastike, koja je laka i jaka i može se jednostavno proizvoditi. Tako je Toyotin sklop gorivih ćelija zaštićen od udaraca do kojih dolazi zbog neravnina i ostalih prepreka na putu.
Ali je zato skupa infrastruktura. Stručnjaci smatraju da izgradnja stanica za punjenje vodika košta 700.000 eura.
Infrastruktura je skupa zato što je na cestama malo vozila na gorive ćelije, pa se javlja pitanje isplativosti. Tj. pravi problem i ono što je neophodno za masovnije pokretanje proizvodnje. Onome tko će kupiti vozilo na gorive ćelije, bit će potrebna sva neophodna infrastruktura.
Na početku prodaje Priusa nismo morali razmišljati o infrastrukturi stanica za punjenje. Vlasnik je mogao jednostavno otići do klasične benzinske stanice, utočiti benzin i nastaviti voziti. Ali vozila na vodik imaju nekoliko puta veći domet nego električna vozila, tako da nam neće trebati toliko veliki broj stanica za punjenje kao za električna vozila.
Hoćete li tehnologiju sami razvijati, ili s nekom drugom markom automobila?
Sami.
Hoće li Prius u budućnosti ponuditi pogon na gorive ćelije?
Moje mišljenje je da hoće. Zato smo prvom serijskom vozilu dali ime Mirai, što znači budućnost.
Da li je Mirai novi Prius?
Pa usuđujem se reći da jest.
Hoćete li u bliskoj budućnosti predstaviti novo serijsko vozilo na gorive ćelije?
Sigurno. Koji tip karoserije će biti u pitanju, to ne znam. Sve je moguće, može biti terenac, limuzina ili sportsko vozilo.
/
Mirai je japanska riječ za budućnost. Prodaja će početi tamo gdje postoje stanice za punjenje vodika i u njihovoj okolici.
U Japanu već danas postoji više stanica za električno punjenje vozila, nego za vozila s motorima na unutarnje sagorijevanje. Zašto se Japan toliko razlikuje od Europe. Zašto razmišljate drugačije?
Teško mi je odgovoriti na to pitanje. Svijest da je čista sredina važna za dobar životni standard, u Japanu je na vrlo visokoj razini. Ljudi žele imati budućnost u svojim rukama. Još uvijek ima dosta konzervativnih Japanaca, a isto to vrijedi i za Europu. Drugi su opet spremni platiti više za visoku tehnologiju.
Kada govorimo o struji kao o izvoru energije budućnosti u auto industriji, brojni stručnjaci lijepu budućnost najavljuju vozilima na plin. Kako na to gledate u Toyoti?
Komprimirani zemni plin je jeftin, ali je to energent koji je omiljen samo u pojedinim zemljama u svijetu. Radi se o nekoliko milijuna vozila.
Naša politika E-privatnosti

Kolačiče na našoj stranici koristimo kako bi vam osigurali bolju uslugu. Ako ste s time zadovoljni nastavite normalno koristiti ovu stranicu, ili saznajte kako upravljati kolačićima.