Kada je prva generacija modela RAV4 bila predstavljena na Ženevskom salonu automobila u ožujku 1994., rijetki su mogli predvidjeti kako će ovaj hrabri novi koncept izmijeniti tržište automobila. Osim što je stvorio novi tip vozila, oboružao se novim tehnologijama i stvorio potpuno novo tržište za kompaktne, okretne i široko primjenljive SUV-ove, idealne za suvremeni život.
RAV4 je bio originalan, označavajući novu eru za modele 4x4, a odziv je odmah bio pozitivan. Od samog početka, bio je to globalni model: prodaja je započela u Japanu u svibnju 1994., a u narednim mjesecima su slijedile Europa, Afrika, Australija i Latinska Amerika. U Sjevernu Ameriku je došao u siječnju 1996.
Početne procjene količina su najavljivale prodaju 4.500 vozila mjesečno, ali kada je samo u prvom mjesecu zaprimljeno 8.000 narudžbi, proizvodnja je udvostručena. RAV4 je utro put za potpuno novi segment SUV koji otada neprestano raste: više od četvrt stoljeća od predstavljanja, RAV4 je najprodavaniji SUV na svijetu 2018. i 2019. godine, dok je 2019. bio četvrti najprodavaniji putnički automobil uopće. Toyotina politika neprekidnog poboljšavanja u skladu s promjenama ukusa i zahtjeva vozača osigurava da RAV4 nastavlja postavljati standarde kvalitete, performansi i praktičnosti.
Početak
Zamisli na kojima se temelji RAV4 (Rekreacijsko Aktivno Vozilo s pogonom na 4 kotača) su prvi put bile izražene u konceptnom automobilu RAV-FOUR na Salonu automobila u Tokiju 1989., i ukazivale na Toyotino zanimanje za stvaranjem kompaktnog modela s pogonom na sve kotače. Bila je to samo dizajnerska studija, bez pojedinosti potrebnih za stvarni razvoj modela, ali ju je publika ipak jako dobro prihvatila. Taj projekt je 1991. dobio zeleno svjetlo i pokrenut je razvoj.
Novi koncept, novi izazovi
Glavni inženjer za projekt RAV4, Masakatsu Nonaka, shvatio je da nije lako uvjeriti druge Toyotine odjele da novi automobil za masovnu proizvodnju treba osmisliti za prodaju u tržišnom segmentu koji još ne postoji. Izraz „Sports Utility Vehicle“ (SUV) još nije bio poznat i mnogi unutar Toyote jednostavno nisu mogli shvatiti koncept takvog kompaktnog 4x4. Zapanjujuće, unutarnji otpori su čak zaustavili projekt u jednom trenutku, ali podrška iz neočekivanog smjera mu je dala novi život.
Toyotini odjeli prodaje za Europu i Japan, koji su u neposrednom kontaktu s tržištem, vjerovali su da je pravi trenutak za ovaj tip automobila. Zajedno su potaknuli daljnji razvoj projekta, te su uskoro dobili potvrdu da su bili u pravu: vrlo brzo nakon predstavljanja RAV4 je bio široko prihvaćen kao pionir novog trenda.
Od nišnog modela do globalnog automobila
Tržište kompaktnih SUV-ova koje je Toyota stvorila, brzo je procvalo. Toyota je 1994. prodala oko 53.000 vozila RAV4, a zatim udvostručila, a potom i utrostručila taj broj u sljedeće dvije godine. Prodaja je nastavila rasti sa svakom sljedećom generacijom, čak i kada su gotovo svi konkurenti izbacili svoje modele na tržište. Godine 2019., ukupna prodaja RAV4 je bila preko 17 puta veća od prodaje u prvoj godini modela.
Ovaj trajni uspjeh počiva na Toyotinom neprekidnom poboljšavanju proizvoda. Sa svakom novom generacijom, Toyota je slušala komentare vozača i prilagođavala veličinu vozila, njegove funkcionalnosti, performanse i izgled kako bi zadovoljila promjenljive želje i zahtjeve tržišta.
Na primjer, treća generacija više nije imala rezervni kotač na stražnjim vratima, zbog čega je automobil dobio profinjeniji izgled. S četvrtom generacijom, međuosovinski razmak je standardiziran u cijelom svijetu. Izvedba s troja vrata je izbačena iz proizvodnje već ranije, pa je RAV4 postao isključivo vozilo s pet vrata i prostraniji nego ikada prije.
Tehnička izvrsnost
Toyota je održavala i tehničku naprednost RAV4, uvodeći nove platforme i razvijajući inteligentne sustave pogona na sve kotače koji su se odlikovali boljom upravljivošću i učinkovitijim performansama, na cesti i u terenskoj vožnji. Još tijekom životnog vijeka prve generacije ovog modela, Toyota je prepoznala da ne žele svi kupci pogon na sve kotače, pa je povećala privlačnost modela mogućnošću odabira izvedbe s pogonom na prednje kotače.
Kada je riječ o pogonskim sklopovima, izbor je načinjen tako da odgovara zahtjevima različitih svjetskih tržišta, uključujući i benzinske i dizelske motore, obujma do 3,5 litre. I ovdje je u žarištu bila učinkovitost i performanse koje odgovaraju ulozi vozila kao gradskog SUV-a, spremnog ugostiti obitelji ili kao idealnog partnera za ljude koji vode aktivan život.
Prvi hibrid
Toyota je 2016. godine predstavila prvi RAV4 Hybrid, vozilo koje je sačuvalo sve odlike četvrte generacije ovog modela, ali uz dodane prednosti električnog hibridnog pogonskog sklopa. Činjenica da je bio prvi potpuni hibrid u tom segmentu u Europi, ojačala je njegovu privlačnost zahvaljujući najmanjoj potrošnji i emisiji u klasi, profinjenim i snažnim performansama – uključujući visokoučinkoviti električni sustav pogona na sve kotače.
RAV4 danas
Aktualna, peta generacija modela RAV4 je, u Europi, predstavljena 2019. - prvenstveno kao hibrid na zapadnoeuropskim tržištima. To je prvi SUV izgrađen na Toyotinoj modularnoj platformi GA-K koja, zajedno s niskim težištem i značajno većom krutosti karoserije, pridonosi vrhunskoj upravljivosti, udobnosti u vožnji i prostranoj unutrašnjosti kao i najvećem prtljažniku u klasi. Ova nova platforma je, isto tako, dala dizajnerskom timu slobodu u stvaranju privlačnog izgleda s nižim linijama krova i poklopca motora.
Ovaj hibridni sustav se odlikuje 2,5-litarskim benzinskim hibridnim motorom Dynamic Force, koji daje 218 KS u izvedbi s pogonom na prednje kotače, odnosno 222 KS s pogonom na sve kotače, donoseći velike iskorake u pogledu snage, odziva i učinkovitosti.
Inteligentni sustav pogona na sve kotače (AWD-i) u RAV4 je značajno poboljšan kako bi pružio sposobnost „vožnje po svim podlogama“, uz puno izraženije performanse u izazovnim uvjetima i sigurno upravljanje na skliskim površinama.
Sljedeće poglavlje - RAV4 Plug-in Hybrid
Nadovezujući se na uspjeh modela RAV4 kao pionira hibridnog pogona među SUV-ovima, Toyota će širiti prednosti ove tehnologije uvođenjem novog RAV4 Plug-in Hybrid tijekom druge polovice 2020. Bit će to novi predvodnik palete hibrida, koji obećava da će biti ne samo snažniji nego i da će ispuštati manje štetnih tvari i trošiti manje goriva nego bilo koji drugi automobil u toj klasi.
RAV4 Plug-in Hybrid će kupcima pružati rješenje koje nudi najbolje iz oba svijeta. Odlikuje se Toyotinom najnovijom tehnologijom hibridnih električnih vozila, uz veću snagu i bolju dinamiku vožnje, a ima i istinske sposobnosti vožnje isključivo na električni pogon, bez bojazni o dosegu ili potrebe za zaustavljanjem radi punjenja baterije.
Toyota je iskoristila skok u performansama koje električna energija može dati u dosezanju značajnog povećanja snage u usporedbi sa standardnim RAV4 Hybridom, koristeći novu litij-ionsku bateriju velikog kapaciteta i dodajući poboljšani konverter pojačanja upravljačkom sklopu snage hibridnog sustava. 2,5-litarski benzinski motor Hybrid Dynamic Force se temelji na motoru koji se ugrađuje u standardni RAV4 Hybrid, uz poboljšanja radi ispunjavanja zahtjeva performansi plug-in hibridnog sustava.
Zahvaljujući ukupnoj snazi od 306 KS/225 kW*, ovaj sustav može ubrzati vozilo iz mirovanja do 100 km/h za oko svega šest sekundi*, dok Toyotini predhomologacijski podaci na temelju norme WLTP pokazuju najmanji ispust CO2 u klasi.
goriva i emisiju štetnih plinova. Vozač će moći nezamjetno prelaziti iz hibridnog na električni pogon, uz mogućnost savladavanja većih udaljenosti od bilo kojeg konkurentskog plug-in hibridnog SUV-a na električni pogon (koliko to napunjenost baterije i uvjeti u prometu omogućavaju), značajno više od 50 km prosječne svakodnevne vožnje u Europi. Povrh toga, brzine do 135 km/h je moguće dosegnuti bez uključivanja benzinskog motora, čak i uz puno ubrzanje.
*Ovisno o konačnoj homologaciji