Odaberite

Je li autobus na vodik budućnost gradskog prijevoza?

Toyota Croatia dio demonstracijskog „Bus Roadshowa“ čiji je cilj poticanje korištenja vodikovih tehnologija u javnom gradskom prijevozu

U sklopu JIVE2 projekta, u organizaciji nacionalnog koordinacijskog tijela Hrvatske udruge za vodik i partnera na projektu, Agencije za ugljikovodike, u Tehničkom muzeju Nikola Tesla 1. prosinca je održan završni događaj demonstracijskog CEE bus roadshowa koji obuhvaća tri geografska područja EU (središnju i istočnu Europu, Poljsko-baltičku regiju te južno-istočnu Europu).

Dio je ovo važnog projekta Europske komisije (Clean Hydrogen Partnership) koji za cilj ima poticanje komercijalizacije autobusa s pogonom na vodik, odnosno nabave 300 autobusa na vodik u skladu s Europskom strategijom za održivu mobilnost i Europskom strategijom za vodik, a koji je financiran strane Clean Hydrogen Partnership uz podršku Hydrogen Europe. Voditelj projekta je H2LV - Latvijska Udruga za Vodik, dok su tehnički partneri na projektu Messer Group i CaetanoBus.

 

U sklopu projekta u Zagreb je stigao CaetanoBus, autobus s pogonom na vodik za kojeg je Toyota proizvela gorivne članke. Kroz JIVE2 CEE bus roadshow projekt, Grad Zagreb i ZET d.o.o. dobili su priliku napraviti test autobusa u realnim uvjetima vožnje. Demonstracijskim vožnjama Zagrebom prikupila se velika količina podataka (telemetrije) sve s ciljem donošenja budućih informiranih odluka vezano za modernizaciju autobusne flote ZET-a.

Rezultati testiranja CaetanoBus autobusa u javnom gradskom prijevozu predstavljeni su na konferenciji na kojoj je sudjelovala i Toyota Croatia – prezentacijom o Toyotinim vodikovim tehnologijama i sudjelovanjem u panel raspravi.

U organizaciji Toyota Croatije na konferenciji je predstavljen i Mirai, Toyotina limuzina s pogonom na vodik, a organiziran je i demonstracijski „Jura te na H2 fura“ gdje su svi sudionici imali priliku isprobati automobil i „napraviti jedan-dva kruga“ u Miraiju sa Jurajem Šebaljom.

Toyota je u formi partnera i proizvođača vozila sudjelovala u projektu JIVE2 - kao proizvođač autobusa H2.Gold, zajedno s tvrtkom CaetanoBus“, pojasnio je direktor Toyota Croatije Krešimir Bago te dodao: „Danas smo iskoris

tili priliku da široj zainteresiranoj javnosti predstavimo tehnologiju gorivnih članaka (fuel cell) u našim vozilima u

sklopu navedenog projekta. Ova tehnologija ima sve veću ulogu u transportu budućnosti kojem je ultimativni cilj smanjen

je štetnih emisija prvenstveno CO2, ali i NOx i ostalih vrlo štetnih spojeva za ljudsko zdravlje. Kao što ste bili u prilici vidjeti fuel cell tehnologija u praktičnoj primjeni nudi vozila koja su u osnovi električna, ali primjerice u procesu punjenja nemaju ograničenja kakva imaju „klasična“ baterijska vozila. Za implementaciju vozila ove tehnologije u redovan promet u Hrvatskoj p

ostoje još neke prepreke koje treba prevladati, zato smo kao ključnu riječ u našoj prezentaciji istaknuli „partnerstvo“ – misleći pritom na gradske uprave, proizvođače vozila/opreme tj. industriju, resorna ministarstva… Integriranje fuel cell tehnologije u naše društvo donijet će nova radna mjest

a u Republici Hrvatskoj kroz nova zanimanja, a svima nama i zdraviji okoliš te jedno bolje i zdravije sutra“, poručio je Bago.

U sklopu konferencije predsjednik Hrvatske udruge za vodik, prof. emer. dr. sc.Frano Barbir kazao je kako je prelazak voznog parka javnih prijevoznika diljem Europe s postojećeg pogona na fosilna goriva na pogon na čiste izvore energije poput vodika, tek u povojima, a kao glavni problem istaknuo je nedostatak infrastrukture koja bi podržala vozila na vodik.

Vodik, kao nositelj energije, ima veliki potencijal za dekarbonizaciju brojnih sektora gospodarstva osobito gdje baterije nisu tehnički moguće ili su skuplje rješenje. Jedan od tih sektora je i sektor javnog gradskog prijevoza gdje vodik, korišten u autobusima s gorivnim člancima, omogućava visoke performanse i pruža razinu udobnosti za putnike, a sve to bez emisija stakleničkih i ostalih štetnih plinova, čestica i buke.

Imajući u vidu kako je Europska komisija u svibnju kroz “Plan REPowerEU” osigurala dodatna ulaganja od 200 milijuna eura dostupnih za Partnerstvo za čisti vodik kroz program Horizon Europe, te najavila i buduće mjere za razvoj, prilika je to da prilika je to da se ova sredstva iskoriste za dekarbonizaciju javnog gradskog prijevoza.

Značajan korak u tome smjeru Republika Hrvatska  napravila je povezujući se sa susjednim zemljama u uspostavi Sjevernojadranske doline vodika. Upravo sredstva iz REPowerEU snažno podupiru povećanje broja dolina vodika i sve projekte koji se implementiraju unutar ove inicijative.

Ovo je prvi korak ka realizaciji Hrvatske strategije za vodik koju smo donijeli u proljeće ove godine i iznimno me veseli da smo već krenuli s prvim koracima. Izuzetna nam je čast što je Hrvatska udruga za vodik, kao nacionalni koordinator projekta JIVE 2 CEE bus roadshow, dio inicijative ka dekarbonizaciji grada Zagreba“, kazala je dr. sc. Ankica Kovač, potpredsjednica Hrvatske udruge za vodik.

U ime Agencije za ugljikovodike koja je bila partner ovoga projekta u Hrvatskoj, govorio je predsjednik uprave Marijan Krpan koji je naglasio kako će Agencija formirati tim koji će olakšati i ubrzati privlačenje novca iz EU za projekte vezane na vodik.

U završnom dijelu konferencije, ZET kao operativni partner projekta predstavio je rezultate testiranja autobusa na vodik koji je zagrebačkim gradskim i prigradskim naseljima prometovao u proteklom tjednu. Rezultati testiranja dali su izvrsne rezultate prvenstveno po učinkovitosti u zahtjevnim uvjetima rada koja rezultira relativno niskom potrošnjom vodika u odnosu na proizvedenu energiju.

Tijek i brzina obnove voznog parka ZET-a u smjeru alternativnih goriva poput vodika ovisi, među ostalim, o testiranju vozila, otvaranju izvora financiranja prije svega fondova Europske unije i javnoj nabavi. U svakom slučaju, mi ubrzano krećemo u taj proces odmah iza Nove godine“, naglasio je predsjednik Uprave ZET-a Marko Bogdanović.