Priča o Priusu

Ispunjavajuće i ugodno iskustvo vožnje u novo stoljeće

Konvencionalni motor s unutarnjim izgaranjem revolucionirao je naš svijet tijekom prošlog stoljeća. Nažalost, kako se obujam korištenja automobila i fosilnih goriva povećavao, tako je i negativni učinak na okoliš bio sve izraženiji. Stoga je u 1993. godini Toyota postavila novi zadatak pred svoje inženjere - izraditi učinkoviti automobil s niskim emisijama CO2 za čišću budućnost.

U kratke četiri godine razvoja proizveden je automobil koji će promijeniti sve: hibridni Prius

/


Očekivano, u svijetu koji je navikao na vožnju automobila s benzinskim i dizelskim motorima, Priusov revolucionarni benzinsko-električni pogon izazvao je pravu pomutnju. Do tog trenutka, proizvođači su desetljećima nastojali iskoristiti dva izvora energije za pogon u istom automobilu – i desetljećima nisu uspijevali u svome naumu. U 1997. godini, Toyota je prvi proizvođač automobila koji je uspješno nadišao brojne inženjerske izazove i time uspješno lansirao Priusa – prvog u svijetu velikoserijskog hibridnog automobila.

Spreman za 21. stoljeće


Kao inovacija u automobilskoj industriji, prva generacija Priusa dizajnirana je kako bi se isticala – filozofija koju su tijekom narednih godina primjenjivale i sljedeće generacije. Kalifornijski studio, odgovoran za dizajn, podario je ekološkom automobilu upadljiv izgled kakav je i zasluživao: istaknuti profil s visoko izvučenom linijom krova, izražajne bočne linije i iznimno nizak koeficijent otpora zraka od 0,29 Cd.

Ispod karoserije male limuzine nalazio se novorazvijeni hibridni sustav sastavljen od učinkovitog VVT-i 1,5-litrenog benzinskog motora i elektromotora. Taj pogonski paket stizao je uparen s generatorom i snažnim nikal-metal-hidridnim baterijama, skladno postavljenim iza stražnjih sjedala.

/

Hibridni sustav Priusa imao je mnoštvo pametnih rješenja za uštedu goriva: od inteligentnog upravljanja snagom motora i elektromotora s ciljem što ugodnije i učinkovitije vožnje, do isključivanja benzinskog motora u slučaju praznog hoda kada je vozilo zaustavljeno. Ali kao 'šlag na kraju' ipak je bio njegov sustav regenerativnog kočena: tu se kinetička energija kočenja – koja bi se inače odbacila kao toplina – iskorištavala za proizvodnju električne energije i potom punila bateriju, što je izniman pothvat 'recikliranja' energije u pokretu.

Stvara futuristički dojam


Za vozače, navedeno se odnosi na pružanje jedinstvenog i ugodnog iskustva vožnje. Pri malim brzinama, Prius omogućuje kretanje urbanim sredinama u posve smirujućem električnom načinu vožnje, a kako brzina raste, u kombinaciju uskače raspoloživa benzinska snaga – sve uz intuitivnost i jednostavnost korištenja konvencionalnog automobila.

Performanse Priusa bile su ravnopravne ostalim konvencionalnim automobilima s benzinskim motorima tog vremena, dok su u većini slučajeva potrošnja goriva i emisije CO2 prepolovljene – što je bilo više od prvotnih očekivanja novog hibridnog automobila.

/

Boravak u kabini stvarao je prikladan futuristički dojam. Instrument ploča koje je smještalo važne informacije, poput brzine i signalnih lampica, postavljeno je centralno ispod vjetrobranskog stakla. Ispod se nalazio veliki LED ekran s pokazateljem toka energije, koji je svim putnicima omogućavao jasan pogled na iskorištavanje hibridnog sustava u danom trenutku.

Marketinške poruke tog vremena proglasile su Prius “pretečom konvencionalnih automobila u 21. stoljeću”, i, gledajući danas, pokazale se u potpunosti ispravnima. Izvoz iz Japana započeo je 2000. godine, a prvenstveno su se ekološki osviješteni Amerikanci u najvećem broju odlučivali za revolucionarni Prius, među kojima je bilo i mnogo slavnih osoba koje su lansirale Toyotin hibridni automobil pod svjetla reflektora.

Cijeli svijet je s velikim nestrpljenjem promatrao kako Toyota zapravo može poboljšati takav radikalan koncept pogona.

/
Uvod u novu eru osobnog prijevoza


Kada je u 2003. godini stigao trenutak za otkrivanje novog modela, cijeli svijet je s velikim nestrpljenjem promatrao kako Toyota zapravo može poboljšati takav radikalan koncept pogona. Za inženjere je to bio izazovan projekt i zapravo nevjerojatna prilika. Već do tada etabliran kao ekološki osviješten proizvođač, pred Toyotom je bio zadatak proširiti privlačnost Priusa kroz izraženije ekološke značajke, bolje performanse i još manju potrošnju goriva.

Jedina mogućnost poboljšanja bila je započeti s posve novi dizajnom, predvođenim naprednijim hibridnim sustavom druge generacije i s ukupno 530 novih patentiranih tehnologija.

/
Kao što se očekivalo, novi hibridni sustav – od tada poznat kao Hybrid Synergy Drive (HSD) – unio je niz promjena. Poboljšanja u segmentu motora, hibridnih baterija, kao i korištenje 50 % snažnijeg elektromotora značilo je da novi Prius nije samo brži i agilniji od prethodnika, već i daleko štedljiviji – istaknuvši se vodećom potrošnjom goriva, povećanim električnim dosegom (2 km) i smanjenjem emisija CO2 (104 g/km).
/
Limuzinski stil karoserije izlaznog modela zamijenjen je dužim, širim i ujedno dinamičnijim oblikom. Nova iznimno aerodinamična karoserija (koeficijent otpora zraka 0,26 Cd) isticala se i svojom krutošću i time maksimalnom ocjenom na Euro NCAP sigurnom testu sudara od 5 zvjezdica, čime je Prius postigao najbolji ikad rezultat u klasi.
Tehnološki 'Tour de Force'


Ne samo da je novi Prius jasno predstavio Toyotin vodeći know-how u vidu ekologije, već je postavljen na pijedestal tehnoloških inovacija u automobilskoj industriji, a tu je poziciju zadržao i do danas.

Prius je po mnogočemu prepoznat kao prvi automobil koji je unio: Inteligentni sustav parkiranja (IPA) razvijen kako bi pomogao vozačima u sigurnom manevriranju kod uskih parkirnih mjesta; Sustav aktivne kontrole stabilnosti s korekcijama upravljača (S-VSC) – napredni sigurnosni sustav koji objedinjuje kontrolu servo-upravljača i kontrolu proklizavanja; automatski klima uređaj s elektro kompresorom koji radi i dok je benzinski motor isključen.

/

U kabini je bilo još više slobodnog prostora za čak peteročlanu obitelj. Centralno postavljena instrument ploča narasla je u širinu, a novi multimedijski ekran u boji zauzeo je središnje mjesto na velikoj i futurističkoj upravljačkoj konzoli. Svi modeli u ponudi stizali su s bogatom serijskom opremom, koja bi se u to vrijeme teško pronašla i kod nekih premium modela automobila. Dodaci poput tempomata, premium audio sustava, satelitske navigacije, Bluetooth telefonske povezivosti i kamere s prikazom vožnje unatrag stvarali su dojam automobilske nirvane.

Postalo je jasno tijekom pet godina prodaje druge generacije Priusa da je naša hibridna tehnologija budućnost. Istraživanja zadovoljstva kupaca u cijelom svijetu, poput prestižnog JD Power, dokazala su da kupci zaista uživaju u životu s hibridnim automobilom, a najbolja potvrda toga bile su konstantno rastuće brojke prodaje.

Nevjerojatno, narudžbe u prvih pet mjeseci premašile su sva očekivanja i prodaja je dosegla brojku od 180.000 primjeraka (planirani cilj bio je 10.000 primjeraka), dok su se liste čekanje protezale i do sedam mjeseci.

/
Hibridni prvijenac postaje još bolji


U 2009. godini na cestu je stigla treća generacija Priusa. Nevjerojatno, narudžbe u prvih pet mjeseci premašile su sva očekivanja i prodaja je dosegla brojku od 180.000 primjeraka (planirani cilj bio je 10.000 primjeraka), dok su se liste čekanje protezale i do sedam mjeseci. Novi automobil u cijelosti je zarobio ljudsku maštu, a eko-poticaji koje su u istoj godini pokrenule brojne države samo su pomogle u popularizaciji najpoznatijeg hibrida na svijetu.

Iako je profilna silueta automobila ostala identična, zaobljene linije druge generacije su u potpunosti zamijenjene uvjerljivijim novim stavom i oštrim linijama s istaknutim površinama – rekli bismo, izgled koji će pogoniti najprodavaniji u svijetu hibridni automobil u novo desetljeće.

Pogled ispod lima jasno otkriva kako su Priusovi inženjeri itekako bili zaposleni: svaki aspekt automobila bio je ili iznova razvijen ili znatno poboljšan. Za još bolju uštedu goriva pri većim brzinama te izraženiji okretni moment pri nižim brzinama, iskorišten je veći benzinski motor obujma 1,8-litara, dok je čak 90 % sklopova hibridnog sustava potpuno iznova razvijeno, s ciljem uštede na masi i prostoru.

/
Kao što smo navikli s prethodnicima, novi je Prius također demonstrirao brojne originalne i vrlo inovativne tehnologije; ispod poklopca motora, Toyota je ugradila prvu električnu vodenu pumpu i EGR ventil za recirkulaciju ispušnih plinova koji je smanjio trenje unutar motora i time omogućio još manju potrošnju goriva; a zaljubljenici u tehnologiju bez sumnje će se oduševiti krovom od solarnih panela, koji omogućuju rad klima uređaja dok je Prius parkiran na suncu i čak ugašen – zaista cool!
/
Potrošnja električne energije smanjena je za čak 30 % zahvaljujući korištenju LED osvjetljenja izvana i unutar Priusa, a nova generacija ujedno je prvi automobil koji je konstruiran koristeći eko-plastiku dobivenu iz organskog materijala (za razliku od naftnog porijekla), čime samo dodatno pridonosimo našim nastojanjima u smanjenju emisija i promicanju održivog poslovanja.
/
/
Rastuća Prius obitelj U 2012. godini, Prius obitelj čine ukupno tri modela, s dodatkom dviju varijacija: Prius+ i Prius Plug-in. Profitirajući od još snažnijih litij-ionskih baterija, novo poglavlje u priči o Priusu ima za cilj proširiti njegovu publiku, a time omogućiti svima jedinstveno iskustvo i kvalitetu Toyota hibrida.
/
Prius Plug-in Estetski, novi Prius Plug-in bio je vrlo blizak svom dobro poznatom blizancu, ali velike novosti bile su baterije koje su se mogle napuniti iz vanjskog izvora, kao i korištenje provjerenog hibridnog sustava. Za sve koji uživaju u vožnji elektromotorom na veće udaljenosti – bez straha od gubitka autonomije – Prius Plug-in stigao je kao najbolje rješenje. Njegove veće baterije omogućuju posve električnu autonomiju od 25 kilometara, do brzina od 80 km/h – bez ikakve tjeskobe oko ostanka bez električne energije ili promjenama u stilu vožnje.
/
Prius+ Nudeći mnogo veći prtljažni prostor i sasvim dovoljno prostora za čak sedam putnika, novi Prius+ unio je više obiteljski izgled s produljenom karoserijom i četvrtasto dizajniranim stražnjim krajem, uz ostale manje skromne estetske promjene. Privlačan rastućim obiteljima koji su tražili više prostora, a bez žrtvovanja ekoloških značajki, Prius+ stigao je kao dobrodošlo osvježenje u ponudu, bez žrtvovanja performansi zbog dodatne mase – zahvaljujući jačim baterijama.
Pogled u budućnost


Vjerujemo da je sasvim pošteno reći kako je u relativno kratkih 18 godina prodaje, Prius učinio i više nego dovoljno da se njegovo ime upiše u povijesne knjige automobilske industrije, kao jedan od ključnih modela automobila u zadnjih 100 godina. U početku, mnogi nisu dijelili našu vjeru da hibridi mogu učiniti promjenu i utjecati na budućnost mobilnosti te ekološko očuvanje našeg planeta, ali sada su mnogi uvjereni da upravo Prius – i cjelokupna hibridna tehnologija – uvelike pridonosi sljedećem koraku, mobilnosti s nultim emisijama.

S uvođenjem svake sljedeće generacije, Prius je znatno pomogao u smanjenju emisija, potrošnji goriva, predstavljanju novih vodećih tehnologija i, najvažnije, pružio uzbudljivu platformu za užitak u vožnji u godinama koje dolaze.

/
Naša politika E-privatnosti

Kolačiče na našoj stranici koristimo kako bi vam osigurali bolju uslugu. Ako ste s time zadovoljni nastavite normalno koristiti ovu stranicu, ili saznajte kako upravljati kolačićima.